>

Bir de Kullanıcısından Dinleyin- Orbea Orca OMX

Bir de Kullanıcısından Dinleyin- Orbea Orca OMX

Yazar: Mustafa Sarı

 mustafa55sr

2020 yılı hepimiz için zor geçen bir yıl oldu. Kısıtlamalar yüzünden doya doya bisiklet süremedik, sürüşten sonra kahvemizi içip bisiklet sohbetleri yapamadık. 2020 yılının benim için en güzel yanı ise Euskatel Euskadi versiyonu Orca OMX’ime kavuşmak oldu.


21 Ocak 2020’de Foundacion Euskadi takımı yeniden Euskatel sponsorluğunda yarışacağını Athletico Bilbao’nun stadında Mikel Landa’nın sunumuyla tüm bisikletseverlere duyurmuştu. O günkü duyuru dışında Orbea’nın 2020’nin ortalarında satışa sunacağı yeni Orca OMX’in de Euskatel Euskadi versiyonu kadın ve erkek takımının önünde duruyordu.

O gün bisikleti ilk gördüğümde düşündüğüm şey bisikletin yeni Euskatel Euskadi renkleri ile olağanüstü durduğuydu. Bende o gün içimden keşke bu bisikleti satışa sunsalar diye umuyordum. Açıkçası o zaman bu düşünce iyi niyetli bir hayalden öte değildi.

 

Derken bildiğiniz üzere pandeminin ilk dalgası tüm dünyada hayatı durma noktasına getirdi ve sayısız insanın canını aldı. Bu zaman diliminde özellikle bizler gibi sporu hayatına entegre etmiş insanlar pandemide hayatta kalma yöntemi olarak bisikleti seçti ve hala etkileri sürdüğü üzere tüm fabrikaların kadro ve ekipman stokları hızlı şekilde erimeye başladı. Nisan’ın sonunda ise beklenmedik bir anda beklenmedik bir şey öğrendim. Sürüş grubundan bir arkadaşım Ceratizit WNT yani Orbea’nın kadınlar dünya turu takımı renginde bir Orca OMX sipariş etmişti. Ben de Orbea, kadın takımı renginde bisiklet üretmeye başladığına göre başka ne yaptılar diye websitesine bir bakayım dedim.

 

O akşam gördüğüm şey ise satılan standart renklerin arasında Euskatel Euskadi’nin resmen girmiş olduğuydu. Önce bu duruma inanamadım ama o haftasonu yaptığım tek şey telefon ile Orbea Türkiye ile iletişime geçip sokağa çıkma yasağı biter bitmez bisikletin siparişini vermekti. Her şey aynen böyle hayata geçti ve 27 Nisan günü akşam üstü Orbea Türkiye’ye gidip beş dakika gibi kısa bir sürede siparişi geçip bir hayali o gün hayata geçirdik.

Bisikletin alınma hikayesi kısaca böyle. Bisikletin kendisine gelecek olursak Orbea Orca OMX, yerini aldığı eski Orbea Orca OMR’den çok farklı bir bisiklet. En başta size şu anda piyasada olan Orca OMX ve Orca OMR’nin karbon örümleri farklı. Bunu  Orca'yı Eşsiz Yapan Nedir? yazısından daha detaylı görebilirsiniz.

OMX kadrolar, şu anda Orbea’nın ürettiği en üst düzey karbon kadrolar oluyor. Yol grubunda Orca, MTB’de ise Alma ve Oiz’de de OMX teknolojisi kullanılıyor.

 

OMX Orca’yı önceki nesilden ayıran bir kaç belli özellik var. En başta ICR plus adını verdikleri kabloları gidon boğazının altından tüm kadroya kolayca ulaşılabilir halde sokan ve kabloları gizleyen bir teknoloji kullanıyor. Ayrıca ilk eski OMR’de çıkıp bir önceki Ordu’da gelişen Freeflow maşa, yol bisikletinde OMX ve yeni OMR için güncellenmiş haliyle bulunuyor. Freeflow teknolojisini yukarıda da linkini verdiğim yazıda bulabilirsiniz.

 

Ayrıca bir önceki OMR’de kadroya entegre olan sele borusunun OMX’de yine gizli kaldığını ama biraz daha aero bir sele borusuna dönüştüğünü görüyoruz. Ayrıca Orbea, bisiklet bilgisayarı ve aksiyon kamerası kullanıcıları için de standart yol bilgisayarı mountu ve gereken parçaları standart mountu ile birlikte veriyor. Bunun dışında Orbea’nın standart olarak verdiği ve kablo gizlemek ve ağır gidon boğazının etkisini azaltmak için kullanılan OC gidonlar karbon veya alüminyum olarak mevcut. Ben bisikletimde OC karbon gidon tercih etmiştim, gidona yazının devamında ayrıca değineceğim.

OMX’in muhtemelen eski OMR’ye göre en önemli farkı artık kadronun rahatlıkla 32c’ye kadar geniş lastik alabilmesi. İsterseniz 32c.’lik bir gravel lastiği bile takabilirsiniz. Bu arada kolay ayırmanız açısından OMX’ler LTD olarak kodlanır. OMR’ler ise M-Team veya sadece M olarak kodlanır. Orca OMR’nin M kodlu kadrolarının M-Team kodlu kadrolardan tek farkı şaft borusunun alüminyum olması. Orbea bunu, bu kadar harika bisikletlere erişilebilirliği kolaylaştırmak için yapıyor.

Ve artık bisikletimin kendisine gelebiliriz.  Benim satın aldığım Orbea Orca OMX M20i-LTD Euskatel Euskadi diye geçiyor. Bisikletimi Ultegra Di2 11-30 ruble ile sipariş etmiştim ama sonra 11-32 olarak değiştirdim, ayrıca 52-36 FSA Powerbox karbon aynakol mevcut. Benim tercihim Ceramicspeed BSA orta göbek. Bisikletin üstünde standart gelen Vision SC40 DB jantlar ve Hutchinson 4 season 28c lastikler var. Bisikleti ilk aldığımda lastiklerini Pirelli P Zero sarı logo limited edition 25c. yapmıştım.

Eski OMR ile birlikte de üç yıl gibi uzun bir vakit geçirdiğim için farklarını rahatlıkla ayırt edebiliyorum. Bisikleti ilk sürmeye başladığım günden itibaren ilk fark edilen eski OMR’ye nazaran yeni kullanılan OMX karbon ve BB bölümünde yapılan iyileştirmeler sonrası bisikletin güç aktarımı eski OMR’ye oranla bariz bir şekilde artmış. Bunu en rahat yüksek kadans sert bir tırmanışı alırken veya sprintten önce watt yükseltmeye başladığınızda daha iyi anlıyorsunuz. Eski OMR kadro ağırlığı olarak 790 gr’dı ama OMX’in ağırlığı
sadece 40 gr artarak 833 gr oldu.

OMX, eski OMR’ye nazaran özellikle dar virajlarda artan ağırlığı yüzünden yola daha iyi oturuyor ama eski OMR kadar kıvrak veya hafif hissettirmiyor. Bazen özellikle bilmediğiniz dağ inişlerinde disk frenlere rağmen kadro viraja gelmeden yığılıyormuş hissi veriyor yani fren yapsanız bile bisiklet hala gitmek istiyor. Açıkçası ben bunun ağır Vision SC40 jantların etkisi olduğunu düşünüyorum. Ağır ama akıcı jantlar bisikletin ağırlığı ile birleşince inişlerde bisiklet gereğinden fazla hızlanabiliyor. Bunun dışında bisiklet eski OMR’ye oranla virajlarda daha tok ve daha stabil hissettiriyor. Eski OMR bazı hızlı virajlarda önü çok hafif olduğundan ne yapacağı belirsiz hissettiriyordu. OMX’de böyle bir sorun yok. OMX tam tersi viraj alma konusunda tam olması gerektiği noktada olmuş.

Bisikletin üstünde standart sunulan Vision SC40’lar 1700 gr.’a yakın orta seviye ama akıcılığı iyi, konforlu sadece sert yan rüzgarda 40 profile sahip olmasına rağmen yüzeyi normal olduğu için rüzgarı tutuyor o da sert rüzgarlarda sizi  etkiliyor. Ama OMX kadro olarak tam tersi jantları rüzgarı tutmasına rağmen sert, yan veya kafa rüzgarında oldukça rahat performans veren bir kadro.

Bisikletin üstünde standart gelen Sele İtalia Boost sele, kadronun konforlu yapısı ile birleşince bisiklet çok konforlu hale gelmiş. Sele konusu kişisel bir konu, herkes farklı bir selede mutlu olabilir ama Selle İtalia Boost kesinlikle kullandığım en iyi selelerden biri. OMX, performansına oranla çok konforlu bir bisiklet. 25c veya 28c. farketmeksizin bisiklet neredeyse bir çelik bisiklet konforuna sahip ama yokuş ve düzlüklerde istediğinizde size %100 performans vermeye hazır olacak kadar rijit bir kadro.

Bisiklet 28c. lastikleri ile hem hızlanma ve hem de tempolarda kesinlikle çok hızlı. Ama standart olarak gelen OC karbon gidon dar yapısı ve tutma alanı darlığı artı kullanılan sert ve esnemez karbondan dolayı Orca OMX gibi konforlu bir bisikleti dahi kötü yollarda konforundan biraz götürebiliyor.

Bisikletin konforuna katkı sağlayan ve kısa tırmanışlarda ve düzlüklerde sorun yaratmayan dayanıklı ama ağır olan Vision SC40 jantlar ağırlıklarını uzun Kartepe tarzı tırmanışlarda hissettiriyor. Siz bunu iyi güç aktarımı ile belli kısmını telafi etseniz bile bisikletin gerçek potansiyelini göstermesini engelliyor. Bunun dışında jant hem dayanıklı ve akıcı olduğu için orta seviye bir karbon jant için görevini olması gerektiği gibi yapıyor.

Orca OMX sınıfında bulacağınız bir sürü kadrodan daha konforlu bunu zaten yazmıştım. Bisiklet düz yolda ve rüzgarda tok yapısı sayesinde rüzgara hem yandan hem de kafadan eski OMR’ye oranla çok daha dirençli. Eğer bacaklarınız iyi günündeyse kafa rüzgarında bile size iyi hızlar gösterecek kadar iyi bir güç iletimi ve rüzgar direncine sahip kadro. Bisiklet günlük kısa mesafe sürüşlerinde de kesinlikle çok kullanıcı dostu bir kadro. Disk fren olması özellikle şehir içi günlük kullanımlarda baya rahatlık sağlıyor. Buna 28c. Lastikler ve kadronun kendi sayesinde bir sürü şehir bisikleti hatta dayanıklılık sınıfı bisikletin hayalinde göremeyeceği ataklık ve rahatlığı aynı anda sunuyor. Bunu da herkesin ağzını açık bırakacak güzelliği ve bask yarış tarihini taşıdığı Euskatel Euskadi rengiyle yapıyor.

Bisiklet üstünde gelen Hutchinson 4 mevsim lastikler hem kuru hem ıslak zeminde iyi bir yol tutuş veriyor. Hem de dayanıklı lastikler. Garip bir şekilde Vision SC40’lar ile iyi bir ikili oluşturup OMX’e dört mevsim istediğiniz performansı veren bir paket oluşturuyor. Ama yine de bazı kuru-ıslak zeminlerde dikkat etmelisiniz. Öyle zeminlerde Hutchinson’ların bile size iletemediği kayganlıklar veya yolda kimyasallar olabiliyor. Bisikletin tok yapısı sayesinde bisiklet kolayca önünü bırakmıyor ve size müdahale şansı veriyor.

Bisikletimin üstünde gelen Ultegra Di2 R8070 diskler ile geliyor. Dİ2’lar 3-4 ayda bir tam şarj istiyor ve sessiz ama hızlı vites geçişleri ile bisikletin sürüşüne rahatlık ve hız katıyor. Rotor olarak ise Dura ace rotorları kullanıyorum. 160mm ön ve arka. Uzun iniş ve sıcak havalarda biraz fazla ısnıp ses yapması dışında iyi frenlemesi ile OMX’in özellikle virajlarda hız taşımasına olumlu yönde katkı sağlıyor. Ultegra Di2 ile Dura ace Dİ2 arasında ciddi bir uçurum var. Ağırlık dışında bisiklet üstünde bir performansı yaratmıyor. Açıkçası OMX’in Dura ace’in daha hafif malzemelerine ihtiyacı yok. Daha iyi bir jantla bisiklet size çok daha fazlasını sunacaktır.

Sonuç olarak Orca OMX aldığıma kesinlikle değen ve bence piyasada all rounder yani her işi yapan bisiklet adının hakkını sonuna kadar veren güzeller güzeli bir bisiklet. Bunu Bask yarış tarihi, muhteşem görüntüsü, iyi standart donanımı ve iyi sürüş özellikleri ile size sunuyor. Orbea Orca OMX her şey için kullanmak isteyeceğiniz ve her dönüp baktığınızda iyi ki almışım diyeceğiniz uysal ama içinde yanardağ barındıran bir roket. 

 

2 yorum

  • Çok güzel inceleme yazısı olmuş. Bisikleti gördüğümde “bu jantlar olmasa bu bisiklet daha iyi olabilirdi sanki..” diye düşünmüştüm ve inceleme yazısı da bunu destekler şekilde. Kadroyu yakından da gören birisi olarak söylüyorum ki, omx gerçekten günümüz için harika bir bisiklet.

    Ellerine sağlık Mustafa abi 💪😊

    Ozan Yavuz
  • Mükemmel bir yazı Mustafa! Bisikletinle mutlu günler geçirmeni dilerim :)

    Çağatay

Yorum yap

Yorumunuz onaylandıktan sonra yayına alınacaktır.

Ne aramıştınız?

Sepetiniz